Cleaning Day & Melophonic Melodies & Trip to planet 23 & 5AM Waltz

december 21, 2010

Tänkte det var dags för en post… Har väl knappast några läsare men vill ändå posta ett par låtar.

Vet inte om låtarna är helt klara men ett par av dem har jag inte kvar projekten för så de får vara som de är.

Börjar med det äldsta:

1. 5AM Waltz

Minns inte när jag gjorde den men det är lite tretaktsarpeggioelektro. Tror jag hade nån Pink Floyd-inspiration när jag gjorde låten.

2. Trip to Planet 23

Mer elektro med konstigt orgel- och theremin- break i mitten (som ska kännas rymdig och nollgravitation) och en kick som aldrig lyckas plocka ettan. Lite 80-talig.

3. Cleaning Day

Tror jag gjorde låten när jag egentligen skulle städa och tvätta.

4. Melophonic Melodies

Mitt senaste mer eller mindre färdiga alster. Hade en melodi i skallen på vägen hem från jobbet och ville göra nåt av den. Rätt snabbt ihopjammad men jag blev ganska nöjd. I princip är den ett litet kollage av allt jag gillar i elektronisk musik: En melodi som sätter sig, 4-on-the-floor kick, arpeggion, pads…

Trummorna är diverse trummaskinssamplingar jag hittat nånstans på nätet någon gång. Alla synthar är gratisgrejer och för er som vill googla dem tänkte jag lista lite:

Grundriffet, och melodin jag hade i huvet spelas dels på en mellotronplug vid namn Tapeworm, dels på DavoSynth, som är nån VST-variant av en gammal synth, vet inte vilket…

Basen körs på nån Moog-aktig variant vid namn MicroMoon.

Stab-ackorden spelas E-line String, som ska emulera en gammal stringsynth.

Padsen i breaket är spelade på Voyager, en kraftfull softsynth som är ett helvete att programmera men låter fint…

Vi har ett litet arpeggio (älskar arpeggios 🙂 ) som spelas på en annan rätt trevlig Moog-emulator kallad MiniMogue VA.

Laddar ni hem allt detta kan du alltså göra lika fin musik som jag! 🙂
Är du sugen på att remixa är det förstås bara att säga till också!

Men nu är det snart dags att skåla in vintersolståndet (stånd, hihi!) med sista whiskyn i flaskan!

God jul och allt sånt där, nu har ni fått årets julklapp!

Kram och hej!

Kommentera

